احراز هویت ۱۷۲ هزار سهامدار در سامانه سجام
تاریخ انتشار: ۸ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۰۶۵۴۰۶
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شرکت سپرده گذاری مرکزی، بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اردیبهشت ماه امسال، تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۸ ثبت نام از سوی سرمایهگذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شدهها نیز در این ماه به ۱۷۲ هزار و ۲۵۱ مورد رسیده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بر اساس آمار منتشر شده، در فرودین ماه امسال تعداد ثبت نام در سامانه «سجام» ۳۱۹ هزار و ۴۹۱ و تعداد احراز هویت شدهها نیز ۳۵۳ هزار و ۳۰ مورد بوده است.
۵ استان پیشتاز در ثبت نام در «سجام»
همچنین بر اساس این گزارش تعداد نفرات ثبت نام شده در سامانه «سجام» در دومین ماه بهار به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان «تهران با ۲۸ هزار و ۸۵۵ مورد، خراسان رضوی با ۱۱ هزار و ۳۸ مورد، اصفهان با ۱۰ هزار و ۸۳۵ مورد، آذربایجان شرقی با ۷ هزار و ۴۰۵ مورد و خوزستان با ۷ هزار و ۲۱۹ مورد» در صدر بیشترین ثبت نام شدهها در کل کشور قرار دارند.
۵ استان با کمترین ثبت نام در «سجام»
از سوی دیگر بر اساس آمارهای منتشر شده، ۵ استان «ایلام با ۶۵۸ مورد، کهکیلویه و بویراحمد با ۸۷۰ مورد، زنجان با یک هزار و ۲۵۲ مورد، سمنان با یک هزار و ۲۵۲ مورد و خراسان جنوبی با یک هزار و ۳۴۷ مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت نام شدههای در بین سایر استانها قرار دارند.
سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمعآوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره وری در زمینه جمعآوری اطلاعات و ارائه خدمات عمومی و مهمتر از همه، یکپارچگی سامانههای اطلاعاتی شده است.
کد خبر 5223284منبع: مهر
کلیدواژه: سهام عدالت شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه سامانه سجام قطع برق قیمت دلار قیمت نفت تولید برق بانک مرکزی ایران شاخص کل بورس مصرف برق تولید نفت قیمت طلا قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو صادرات غیرنفتی بورس تهران وزارت نیرو ثبت نام ۵ استان بر اساس شده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۰۶۵۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/